Tuesday, October 26, 2010

al-fatihah

Ahad/24 Oktober 2010/5.30 petang

dalam mamai mamai dengar suara mak bagitau bonda dah meninggal.bangun dari sofa,saya statik je.sungguh perasaan time tu tak tau nak describe macam mana.just statik kat situ.bangun lepas tu terus lari keluar and then tengok orang dah ramai kat rumah bonda.

Bonda,jiran sebelah rumah saya.orang orang kat sini semua panggil arwah bonda sebab maybe arwah dah anggap semua macam anak anak sendiri.dan sungguh kami memang rapat ngan arwah.saya and lagi 3 orang kawan baek saya kat sini.dulu dulu kami berempat memang rapat sampai arwah panggil kami 4 dara sebab kalau ke mana pun mesti berempat.arwah penah cakap ‘tengok sekarang semua kecik kecik lagi nanti tau tau semua dah nak kawen.jangan lambat lambat sangat kawen nanti bonda tua dah tak larat nak tolong kenduri’.Ya Allah,perasaan bila ingat balik semua tu memang hanya Tuhan yang tau.arwah treat kami memang macam anak sendiri.tiap kali hari raya arwah mesti akan suruh cium pipi dulu then baru arwah akan bagi duit raya.tu semua dah jadi benda biasa bagi kami sebab dari kecik kecik arwah memang suruh kami buat macam tu.even sampai sekarang bila dah besar besar pun kalau jumpa bonda memang akan cium pipi bonda.raya baru baru ni raya last dengan arwah and still cium pipi arwah macam selalu.time tu arwah dah terbaring sakit tapi tetap tesenyum macam selalu.sebelum hari raya tu arwah ada cakap kat mak yang arwah teringin nak makan samperit.saya sempat buatkan samperit untuk arwah dan tu la kali terakhir.2 kawan saya tak dapat tengok arwah sebab sorang ambik final kat uitm merbok semalam and lagi sorang kat UM tapi time dorang dapat tau tu memang teresak thru fon.tak mampu nak cakap lama lama.semalam saya tengok arwah buat kali terakhir.kaki memang rasa tak mampu nak bediri,mata dah melimpah.dan semalam tengok jenazah time nak bawak pegi tanah pekuburan sekali lagi mata melimpah.dan sekarang sekali lagi.rindu bonda.sungguh Tuhan saja yang tau macam mana perasaan saya sekarang.semoga arwah ditempatkan dalam kalangan orang orang yang beriman dan tenang disana.amin.al-fatihah untuk bonda.

Esok saya akan mulakan journey final exam.saya doakan semuanya akan okey.insyaAllah.bonda penguat semangat saya sebab bonda selalu cakap bonda nak tengok anak anak bonda berjaya.farhana,syahira dan aida:kuatkan hati kalian.doakan saya kuat juga.