Monday, April 23, 2012

Belajar Bersyukur


Assalamualaikum 

1. Kisah Satu

Aku sangat jarang tengok Majalah 3 except kalau tengok iklan ada cerita yang menarik macam bila ntah ada tunjuk pasal Harimau Malaya dan aku dengan semangatnya tengok sebab nak tengok Fadhli Shas -.- Tu la last aku tengok Majalah 3. Sabtu lepas aku tengok, lebih kepada tertengok sebenarnya sebab  tak tahan dah dok melangut hadap game Arsenal vs Chelsea yang over boring. Ada cerita pasal Badang Kinabalu. Sapa yang tengok mesti impress macam aku impress kat pakcik tu. Aku impress tapi dalam masa yang sama kesian sangat tengok dia. Dia ambik upah angkat barang naik sampai puncak Gunung Kinabalu tu. Contoh macam si pendaki ni tak larat nak angkut beg dia naik atas puncak so dia boleh upah pakcik tu tolong bawakkan. Mula-mula aku jadi emo eh eh eh, kau nak naik, kau lah bawak, kenapa suruh pakcik tu pulak bawak ? Kesian tahu ?

Tapi bila tengok balik tu la kerja pakcik tu buat hari-hari untuk cari duit, cari rezeki untuk family dia. Hari-hari okay T__T Imagine la yang naik just bawak badan sendiri pun dah temengah-mengah ni kan yang naik bawak segala beban atas belakang. Kesian tengok pakcik tu. Huuuuuu. Pakcik tu boleh pikul kayu, segala tong air yang besar gedabak yang berat 50kg dan macam-macam benda lagi lah. Tabik kat pakcik ! Pastu time stop rehat wartawan tu sembang-sembang tanya soalan then tiba-tiba pakcik tu bawak keluar sampul. Dalam sampul tu ada gambar family dia. Hari-hari dia bawak sampul tu buat bagi semangat dia kerja, bagi semangat dia naik sampai puncak :’) Dia cakap tak ada sorang pun tau pasal tu, wartawan tu la orang first yang tau. Mata aku dah betakung dah time tu, kesian sangat tengok dia kerja teruk. Kerja yang tak sesuai untuk orang umur 54 tahun.

Perempuan, emo. Sikit-sikit nak betakung, sikit-sikit nak sedih. Tengok tu pun sedih. Hoi, sungguh tak ada hati orang yang cakap macam tu. Kau imagine ayah kau kat tempat pakcik tu baru kau ada hati gamaknya. Memang aku emo, at least aku tau aku ada hati, ada rasa kesian kat orang. Tak dapat aku bayang kalau abah aku yang kat tempat pakcik tu, besusah payah cari duit untuk family T__T Most of the time, kita hanya nampak pengorbanan mak. Kita lupa yang ayah tu bekorban dalam diam untuk family dia, pengorbanan yang bukan sikit T__T

2. Kisah Dua

Aku dah jarang Facebook sebab nafsu dah tak ada bila tengok Facebook. Aku consider feeling tu sangat bagus untuk aku. Facebook pun dah deactivate sebab lagi 4 hari result keluar dan aku tak suka kena psiko dekat-dekat result nak keluar ni. Selalu over -.- Nanti result dah keluar InsyaAllah activate balik sebab dah bebas dari kena psiko. Kuikuikui.

Kerja aku sekarang jadi pelanggan youtube yang berjaya. Segala mak nenek semua aku tengok sampai lah semalam aku jumpa video ni




Actually, video ni dah betaun pun tapi aku je kot baru nak tengok. Hmmmm. Wei, teriak baq hang tengok. Teriak sungguh-sungguh ni. Airmata mencurah-curah ke ladang gandum. Hilang habis hensem. Wuwuwuwu. Ni cerita realiti wei, haruslah aku ada perasaan perikemanusiaan bila tengok. Umur 3 tahun dia dah kena tinggal dekat rumah anak-anak yatim. Umur 5 tahun lari sebab kena pukul dan kerja sebab nak sara hidup. Meh flashback kerja apa aku buat time umur 5 tahun : beli ding dang, beli alibaba, main kaler-kaler, tengok katun, makan keropok super ring. Ohhhh aku sungguh loser kalau nak dibandingkan dengan mamat korea dalam video tu. Umur 5 tahun dah kerja, hidup di jalanan, tidur dekat tangga kadang-kadang dekat public toilet, tak tau sapa mak ayah, sakit demam tanggung sendiri, homeless, ALONE. Tak boleh bayang macam mana dia lalui hidup macam tu dari umur 5 tahun sampai umur 22 tahun T__T Sungguh la bila tengok keadaan orang lain kita baru tau nak rasa besyukur dengan apa yang kita ada kan?


Aku jarang menangis sebab masalah sendiri sebab aku lebih suka makan time aku stress or time masalah mai betimpa-timpa. Dok kalut makan sampai tak rasa pun nak teriak -.- Sebab tu la kot aku lagi senang nangis time tengok-tengok benda macam ni. Tengok CSI Miami time Jesse mati pun aku nangis pastu siap boleh cakap sensorang ‘Jesse matiiiiiiiiiii’ padahal dah tau dah eleh tu cerita ja pon, bukan mati betul pun. Ia-ia ja aku nangis -.- Bayangkan kalau Hawkes dalam CSI NY mati, aku mungkin takkan tengok dah segala jenis CSI kalau jadi macam tu. Aku memang selalu over -.-

0 choki choki: